Surna, the revenge!

On the road again - damdudum…
Vi var nok en gang på vei til Surna, denne gangen for å hevne oss etter de fiskeløse dagene tidlig i Juli. Surna anno august skulle kunne by på færre (mark)fiskere og mer fisk, enn hva tilfellet er i fellesferien.
Vi dro opp onsdag 5. august siden Julern bare fikk ordnet seg to dager fri fra jobben. Som student har jeg selv ikke de helt store problemer med å ta meg fri, for å si det sånn. Hehe. Vi kom oss likevel litt seint avgårde, og da vi i tillegg tok E6’en istedenfor Østerdalen var vi ikke fremme før 00.30. Som vanlig hilset Surnadalens værguder oss velkommen med vind, tåke og regn. Gotta love it.

Gir faen
Vi var trøtte og slitne etter turen, så vi ga likegodt blaffen i nattfisket onsdag. Denne gangen tok vi inn på Honnstad Camping, og hytta var et ekkelt lite toroms kott med senger trolig sponset av den lokale kiropraktoren.. Neste gang blir det nok Øvre Sæter igjen..

Torsdagen innledet med et skikkelig regnskyll, og det kom spredte byger utover hele dagen. Vi slår av en prat med Geir Eriksen igjen, oppsynsmannen på Honnstad-valdet, og han kan melde om brukbar vannstand - kunne godt ha vært litt lavere - men generelt ikke så mye fisk. Det blir oppholdsvær, og vi kjører et svep over sone 7 på formiddagen - kl. 11-13 er det Geir kaller sveltid (svel = smålaks), men begrepet medførte ikke riktighet for vår økt iallefall. Det ble med ett plask etter en blågrønn revehårsflue - en typisk godværsflue.

Dejavu
Vi begynner allerede å kjenne den snikende følelsen av død elv feste seg i underbevisstheten. Tåken ligger godt nedenfor fjelltoppene, akkurat som på forrige tur. Og for å få øye på plaskende laks og sjøørret trengs det ikke bare godt syn, men også en meget velutviklet fantasi...
Vi tar oss en ettermiddagsøkt på Sone2, som fortsatt ser ganske lekker ut, men antydning til fisk ser vi ikke. Noen fiskere vi møter, hevder at det ikke er tatt fisk her på år og dag.. Vi sier dem ikke i mot.
Men vi er her for sjøørreten, og den tar man om natta, så det er egentlig litt tidlig å deppe. Pølser, kaffe, øl og potetgull hjelper på humøret. En eller annen fjott har åpenbart danset regndansen, og Meterologisk Institutt kan melde om stiv kuling til kvelden.. Yikes…

Fin kveld likevel
Men når det blir kveld, er forholdene faktisk ganske bra. Vinden kommer fra sørvest, og det slipper ikke i særlig grad inn i Surnadalen, og det er nesten oppholdsvær. Vi starter fisket allerede ved 21-tiden, og jeg starter med en dobbelkrok st. 8 Silver Zulu med Jungle Cock. Julern dasker på en Montana eller noe sånt, og vi beveger oss nedover sone 7.

Får ta en røyk, så sitter’n nok!
Vi ser ikke fisk den første halvannen timen, men kastinga går fint og det er fortsatt ganske lyst, så det er ikke utrivelig ute i elva.. Jeg sier til meg selv at jeg får ta en røyk, så sitter’n nok! Så jeg fyrer opp en rullings, og kaster ut.. Og visst faen! Andre kastet etter røyktenningen, satt den.. Akkurat når flua begynte å skyte fart i siste del av avfiskningen. Så alle barn: Begynn å røyk!
Den kjører nedstrøms, og jeg storkoser meg mens snella skriker.. Minuttene går, og jeg svir meg et lekkert lite brannsår på leppa. Kanskje en ide å kaste røyken litt før, når man er opptatt.. heh. Jeg roper på Julern som selvsagt ikke har fått med seg noe, selv om han står 25 meter oppstrøms for meg. Han kommer lydig nedover, og om ikke lenge spreller morgendagens frokost trygt i håven.. ca. 600 gram fisk til hver, burde holde..

Maktdemonstrasjon
Jeg gir Julern en identisk flue, og jager ham ut i elva, mens jeg blir sittende med en røyk og glise…Det har mørknet mer nå, klarer neppe å binde knuter uten lykt nå. Men hvorfor skal jeg binde på noe nytt, tenker jeg med meg selv da jeg hopper ut i elva med Zulu’n i enden av fortommen.. Julern 25 meter nedstrøms nå, fortsatt uten å kjenne noe..
"Dette blir for lett!", brøler jeg ned til Julern, da det igjen hugger i stanga mi.. Denne er nok ikke like stor, for nappene er kortere og svakere, så jeg avslår da Julern snur seg og spør grettent om jeg skal ha håven.. Vi har allerede nok fisk å spise, og Surna koker mildt sagt ikke av fisk, så den ca. 750gram store ørreten får friheten tilbake..

Blitzkrieg
Det ser ut som om en på andre siden lander en fisk, men det er ikke godt å se i mørket. Vi fikk iallefall ikke mer. Vi rekker såvidt, i et akutt tilfelle av tankeløshet, å lyse opp elva med blitzen da den stolte fisker skal foreviges på film, før vi rusler tilbake til hytta hvor kaldt øl og sigar venter..

Outa here
Fredagen starter i likhet med torsdagen med regn - masse regn. Etter en nydelig sjøørretfrokost bestemmer vi oss raskt for å dra videre. Etter et svare mas får vi endelig sjekket ut fra campingen - utsjekkingen er stengt og eieren forduftet klokka 12.03. Utsjekking er tross alt kl. 12.00, må vite! Vi kommer oss omsider avgårde i retning Driva og den lille flomavhengige Toa, som Geir har pratet en del om… Julern har vel fortsatt en høne å plukke med Surna, mens i mitt personlige Surna-regnskap har jeg utliknet til 1-1...

Noen linker:
Julituren til Surna.
Surna på nettet.
Øvre Sæter.
Fiskernett.
Kart over nedre Surna.
Kart over Honnstad/Mogstad-valdet.

Sone 7 på Honnstad-valdet
Surna: Sone 7 på Honnstad-valdet. Et fint sjøørretstrekke.

Sone2 på Honnstad-valdet.
Surna: Sone2 på Honnstad-valdet. Flott å se på, flott å fiske på, men fisk finnes det jo f.... ikke!!. :-/

Silver Zulu - godflua!
Surna: Silver Zulu på dobbeltkrok med Jungle Cock på siden... Enkel å binde og fisker bra!

Oh yeah!
Surna: Feit og nygått sjøørret på drøye kiloen.

Storfeskaren!
Surna: Endelig! Surna - Figen 1-1..

Legg til eller se på kommentarer til denne siden.

Tilbake

30/08-1998. Christian Figenschou <figen@online.no>.